perjantai 6. syyskuuta 2013

Salsa: The next generation

Vähän reilu vuosi sitten, kesäkuussa 2012, ajoin Salsaan kymmenentuhatta kilometriä täyteen ja silloin ennakoin, että tuo tulisi olemaan vielä pitkään käyttökelpoinen kisakampe, jos vähän voimansiirtoa päivittäisi ja rakentaisi mahdollisesti kepeämmän kiekkosetin. No, kuten nykyaikaisessa työvoimapolitiikassa, tuokin linjanveto oli "voimassa toistaiseksi" ja kevään aikana tilalle tullut Santa Cruz Highball syrjäytti Salsan kilpailukaluston ykkösketjusta.

Vähän aikaa minulle itsellekin oli epäselvää, tulisinko enää tekemään mitään Salsalla tai sen rungolla ja kävin varovaisia kauppojakin siitä useammankin henkilön kanssa. Mutta, kun kuulin tarpeeksi usein, että brittein saarilta saa halpaa scandiumia siihen ja siihen hintaan, kiinasta kuitua vieläkin halvemmalla ja sieltä sun täältä vaikka mitä, niin tuumin, että tämähän kyllä passaa. Ihmiset saavat ostaa raaminsa maailmalta niihin hintoihin ja minä ajan Salsalla vielä vähän lisää. Seuraavaksi piti enää keksiä, että mitä ja millä kokoonpanolla.

Kun fillaritorilta löytyi sopiva jäykkä keula kohtuulliseen hintaan, alkoi homma hahmottua. Salsa saisi seuraavassa elämässään palvella twentyniner-commuter-flat-bar-gravel-grinder-tai-joku-muu-muotisana -pyöränä, eli kansankielellä täysjäykkänä maastopyöränä. Tarkoituksena oli saada se kasaan jo Kuusamon GG-ajoihin, mutta siellä edustin vielä Santa Cruzilla, kun muutama osa jäi lähtöpäivään menessä vielä pulttaamatta paikalleen.

Toisaalta lienee ihan hyvä asia, että en lähtenyt noin pitkään reissuun aivan vasta kootulla fillarilla, sillä vaikka sain tuon näennäisesti kasaan heti Kuusamon reissun jälkeen, meni ohjaamon säätöjä etsiessä vielä muutamiakin lenkkejä kasaamisen jälkeen. Onneksi paikallisilta pitkän linjan harrastajilta löytyi sopivia osia, millä sain kokeiltua ja testailtua oikeat säädöt kohdalleen ja nyt ajoasento tuntuu todella luontevalta käteen.

Vaikka olen jo useamman tuhat kilometriä ajanut cyclocross-pyörälläkin sitten vuoden 2004, kun ensimmäisen Kona Jake The Snaken hommasin, niin jotenkin käyrä tanko ei ole tuntunut kaikkein luontevimmalta kaikkiin paikkoihin. Suoratankoinen tuntuu kaupunkiliikenteessä huomattavasti krossaria kätevämmältä, enkä minä usko, että edes hirveän montaa tappiota tulee työmatkatemmossakaan painon tai rullaavuuden takia. Ja, kunhan normaali oululainen puolen vuoden talvijakso taas iskee päälle, niin veikkaanpa, että hyvät ominaisuudet senkun korostuvat.



Kahdenkymmenentuhannen kilometrin rajaa en ole vielä millään pyörällä rikkonut, saapa nähdä, mennäänkö tällä kokoonpanolla jo siihen rajapyykkiin.

Osat:

RunkoSalsa Mamasita (koko XL, vm. 2008)
KeulaeXotic Carbon Rigid MTB Fork
OhjainlaakeriHope Headset 1 1/8"
StemmiBBB 130mm
OhjaustankoBontrager Big Sweep 620mm
SatulatolppaThomson Elite 27.2 / 410mm
SatulaSpecialized Toupe 143
VaihdevivutSram X-0 gripshift
EtuvaihtajaShimano Ultegra
TakavaihtajaSram X-0
KammetMiddleburn RS7 Duo 180mm (40/29 rattailla)
KeskiöRace Face Taperlock 68/108mm
TakapakkaShimano XT M770 (11-34)
JarrutAvid BB7, 160mm levyillä
KiekotHope Pro II + DT Revolution + DT X470
Renkaat (etu/taka)Schwalbe Rocket Ron 29x2,1" / Schwalbe Furious Fred 29x2.0"
PolkimetTime Atac Alium

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti